Zespół Kameralnie

Zespół Muzyki Dawnej „Kameralnie” to grupa młodych adeptów sztuki muzycznej, zajmująca się stylistyką XVII i XVIII wieku w duchu interpretacji historycznych. Dużą zaletą zespołu jest fakt, iż obok historycznego wykonawstwa muzyki ogólnie zwanej „dawną”, zespół dysponuje instrumentami historycznymi. To doskonała przestrzeń, aby słuchacza zaprosić nie tylko w nieznany dotąd świat muzyczny, ale dać mu możliwość znalezienia innego brzmienia. Podstawowy skład tworzą skrzypaczka barokowa, flecistka traverso, klawesynistka oraz perkusista. W zależności od programu zapraszani są muzycy innych specjalności. Praca zespołu wynika z połączenia wieloletniego doświadczenia na gruncie muzyki kameralnej oraz energii, świeżości i nowego spojrzenia perkusisty, którego obecność w tak małym składzie jest niecodziennym rozwiązaniem. Klasyczne interpretacje spotykają się z poszukiwaniami nowego brzmienia inspirowanego instrumentami perkusyjnymi. Pomysł powstania zespołu zrodził się w oparciu o długoletnie doświadczenie instrumentalistów. Dobra znajomość rynku muzycznego pozwoliła stworzyć zespół, który na tle innych, wyróżnia się ciekawym składem, historycznym instrumentarium oraz sposobem przekazywania muzyki słuchaczowi, innym niż dotąd znane.

Muzycy dążą do nagrania własnej płyty, dzięki której nowatorski pomysł spotka się   z większą grupą odbiorców, przekonując i zarazem w dobry sposób uzależniając słuchacza od muzyki dawnej i nowoczesnej jednocześnie.

Chęć rozsławienia muzyki dawnej w małych społecznościach lokalnych jest ukłonem w stronę mieszkańców i sposobnością przekazania im kunsztownego dorobku XVII i XVIII wieku w nieco bardziej przystępny sposób, niż to, jak widzimy to na koncertach muzyki poważnej. Celem zespołu jest stworzenie przestrzeni, w której muzyka, która inspiruje wykonawców, zainspiruje słuchacza stając się bliższa i bardziej zrozumiała.

 

Aleksandra Radwańska – skrzypce barokowe

Zainteresowania muzyką XVII i XVIII wieku skłoniły ją do podjęcia studiów w klasie skrzypiec barokowych dr Martyny Pastuszki. W listopadzie 2020 roku uzyskała tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej w Katowicach, w zakresie gry na skrzypcach barokowych. Zainteresowania poszukiwaniem nowych, nieznanych dotąd utworów, przeznaczonych na skrzypce, doprowadziły ją do podjęcia próby stworzenia współczesnej edycji nutowej sonat skrzypcowych anonimowych kompozytorów, czego zwieńczeniem stała się praca magisterska, poświęcona temu tematowi. Aleksandra jest członkinią zespołu „La Metamorphose Ensemble” zajmującego się wykonawstwem muzyki dawnej. Jest laureatką licznych konkursów w Polsce i za granicą.

Do największych osiągnięć w kategorii kameralistyki należą m.in. : International Online Festival-Contest „Future Stars” we Włoszech (I nagroda), „World Art Games” International Art Media Contest Fiestalonia Milenio w Hiszpani (podwójne I miejsce), Chaleston International Music Competition (I miejsce), International Youth Music Competitions (Grand Prize) w USA (I miejsce), Ogólnopolski Konkurs Klawesynowy im. Wandy Landowskiej w Gdańsku  (I miejsce).

Współpracowała z takimi muzykami jak: Cecilia Bernardini, Fredrik From, Lina Tur Bonet, Jean Rondeau, Eduardo Lopez Banzo, Veronika Skuplik. Jest zaangażowana w projekty Orkiestry Historycznej {oh!}. Jej zainteresowania muzyczne sięgają również muzyki organowej. W związku z pogłębianiem umiejętności gry na tym instrumencie, była laureatką konkursów organowych. Pełni także funkcję organisty w Kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Studzienicach.

 

Mariola Żebrowska – flet traverso.

Jest nauczycielem fletu poprzecznego, absolwentką studiów licencjackich Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu traverso dr hab. Małgorzaty Wojciechowskiej. Jest laureatką konkursów,   w tym dwukrotną zwyciężczynią Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Dawnej im. Wandy Landowskiej w Gdańsku. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów interpretacji muzyki dawnej m.in. pod okiem znamienitej flecistki Rachel Brown. Wielokrotnie występowała na festiwalach takich jak: Kraków Bach Festiwal, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy czy Festiwal Opera Rara w Krakowie. Jest zaangażowana w życie muzyczne, brała udział w projektach orkiestry Capella Cracoviensis, koncertując w kraju jak   i za granicą m.in. w sali koncertowej Concertgebouw w Amsterdamie.

 

Urszula JasieckaBury (organy, klawesyn)

Ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego. Studia te ukończyła z wyróżnieniem.  W 2005 roku letni semestr spędziła w Brukseli studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych warsztatów prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii (2000).

Przez ponad 17 lat współtworzyła jako organistka i klawesynistka Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, który  jako jedna z pierwszych formacji na terenie Śląska profesjonalnie zajmował się historycznym wykonawstwem muzyki renesansu i baroku. Zespół ten, aktywnie koncertując w kraju i poza jego granicami zajął w marcu 2004 roku II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertal (Niemcy) oraz nagrał 2 płyty z muzyką XVII i XVIII – wieczną.

Urszula Jasiecka – Bury występuje regularnie jako solistka a także kameralistka przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr, a także tworząc własne projekty z wieloma znakomitymi muzykami. Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora roku prowadzi od 2004 festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej  i Kameralnej” a przez ponad 10 lat była kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej                                    w Czechowicach-Dziedzicach. Koncertowaniu towarzyszy działalność pedagogiczna – Urszula Jasiecka-Bury prowadzi klasy organów i  klawesynu                    w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej oraz Zespole Szkół Muzycznych                           w Bielsku-Białej. W Akademii Muzycznej w Katowicach i Łodzi wykłada przedmioty specjalistyczne w zakresie organów i klawesynu. W 2020 roku uzyskała tytuł doktora w macierzystej uczelni.

 

Jakub Radwański – instrumenty perkusyjne

Naukę gry na perkusji rozpoczął w 2003 roku w Państwowej Szkole Muzycznej w Tychach, w klasie perkusji mgr Krzysztofa Nowakowskiego. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończył w Katowicach, w klasie perkusji dr Krzysztofa Jaguszewskiego. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku instrumentalisty-perkusisty w klasie perkusji dr hab. Miłosza Pękali. Jakub Jest laureatem licznych konkursów, w tym zwycięzcą Marimba Festival w Bambergu. Koncertuje na scenach polskich oraz zagranicznych będąc zaangażowanym w projekty Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Polskiej Orkiestry Radiowej, Orkiestry Teatru Wielkiego w Warszawie, orkiestry Filharmonii Gorzowskiej, orkiestry Sinfonia Iuventus, Zespołu Muzyki Dawnej Diletto, Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Orkiestry Adama Sztaby, Polskiej Orkiestry Muzyki Filmowej oraz wiele innych. Ma na swoim koncie także wiele koncertów solistycznych, między innymi w Kopenhadze podczas festiwalu PULSE 2020. Jest członkiem grupy perkusyjnej, z którą wspólnie był organizatorem a także jednym z wykonawców podczas festiwalu „Drums2Dance”, który miał miejsce w Gorzowie Wielkopolskim. Poza sferą muzyczną, pasjonuje i odnajduje się w dziedzinach sztuki stolarstwa, rękodzieła, sztuki współczesnej, malarstwa, rysunku, kompozycji, aktorstwa i wielu innych, związanych z kierunkami artystycznymi.

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.