Marek Pilch

organy

Marek Pilch z Cieszyna studiował organy i klawesyn na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen.

Występuje jako solista, kameralista i muzyk prowadzący projekty. Gra na historycznych instrumentach klawiszowych: organach, klawesynach i fortepianach, zajmuje się działalnością naukową oraz realizacją nagrań.

Współpracuje z zespołami muzyki dawnej (m.in. Capella Cracoviensis), prowadzi własny zespół Trio Brillante, wykonując muzykę przełomu klasycyzmu i romantyzmu na XIX-wiecznym fortepianie stołowym. Na uwagę zasługuje jego współpraca z konsortem renesansowych fletów renesansowych La Viva Fiamma, specjalizującym się
w XVI-wiecznej polifonii (m.in. unikatowa muzykę protestancka ze zbiorów G. Rhawa i J. Waltera). Do ostatnich solowych osiągnięć artysty należy klawesynowa interpretacja całego Das Wohltemperierte Klavier i Wariacji Goldbergowskich J. S. Bacha oraz nagranie dzieł organowych Jana Gawlasa (1901-1965), poprzedzone autorską edycją nut tego kompozytora. W repertuarze organowym artysty znaczące miejsce zajmują też kompozycje Maxa Regera oraz własne transkrypcje.

Działalność naukowa koncentruje się wokół zagadnień związanych z historycznymi praktykami wykonawczymi
oraz chorałem protestanckim. Na uwagę zasługuje przygotowanie (wraz z prof. Markiem Toporowskim) i wydanie pierwszej w Polsce publikacji dotyczącej historycznych systemów strojenia (Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie, Katowice 2014).

W 2017 roku Marek Pilch uzyskał tytuł doktora habilitowanego i objął funkcję kierownika Katedry Klawesynu
i Historycznych Praktyk Wykonawczych na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.