Krzysztof Urbaniak

organy

Jest absolwentem uczelni muzycznych w Warszawie (studia magisterskie) i Stuttgarcie (KA oraz Konzertexamen) w klasach organów i klawesynu Józefa Serafina, Leszka Kędrackiego, Ludgera Lohmanna i Jörga Halubka. Od października 2024 roku profesor organów historycznych w Hochschule für Künste w Bremie. Pracuje ponadto w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego wcześniejsze stanowiska pracy obejmowały między innymi profesurę w klasie organów W Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jako wykładowca prowadzi kursy mistrzowskie m.in. na zaproszenie uczelni muzycznych i fundacji w Tokyo, Seulu, Helsinkach, Lubece, Pradze, Trieście i Budapeszcie. Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, między innymi: I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera (Brema, 2010), I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa (Pistoia, 2009), I nagroda – V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002). Juror najważniejszych międzynarodowych konkursów organowych, m.in. w Alkmaar (NL), Freibergu (DE), Lubece (DE), Musashino (JP). Koncertuje na całym świecie, wykonując co roku kilkadziesiąt solowych recitali. Ma na swoim koncie publikacje szeregu solowych płyt CD dla wydawnictw polskich, niemieckich i niderlandzkich, a jego nagrania nominowane były m.in. do Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Kurator organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina oraz rzeczoznawca do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Od 2023 roku członek unikatowego w skali Europy Zespołu ds. Organów Historycznych przy Narodowym Instytucie Dziedzictwa – grupy ekspertów inwentaryzujących i klasyfikujących polski zasób zabytkowych organów obejmujący ok. 10.000 obiektów. Autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu wykonawstwa muzyki organowej oraz organologii. Jako ekspert organowy konsultuje projekty konserwacji historycznych organów w kilku krajach Europy – do jego najistotniejszych projektów należą konserwacje organów fary w Olkuszu (1611–1631), Pasłęku (1717–1719), kaplicy zamkowej w Lidzbarku (1760) oraz rekonstrukcje instrumentów fary w Starym Sączu (1679) oraz opactwa tynieckiego (organy z XVI w.). Jest ponadto dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku oraz dyrektorem artystycznym Olkusza z ramienia stowarzyszenia European Cities of Historic Organs (ECHO).

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.