Ewa Rzetecka-Niewiadomska

klawesyn i organy

Dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego, a następnie studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym w Genewie (HEM) w klasie klawesynu solowego Alfonso Fediego. Również w Genewie w 2014 zdobyła tytuł Maestro al Cembalo. i nagrodę specjalną Groux-Extermann za wystawienie opery John Blow „Venus and Adonis”, która to jednocześnie była przedstawieniem dyplomowym. Studia te oscylowały wokół problematyki prowadzenia zespołów kameralnych i orkiestr, dyrygowania oraz gry na różnych instrumentach klawiszowych jak klawesyn, organy czy pianoforte (Leonardo Garcia Alarcon, Marcelo Giannini, Liuwe Tamminga, Vincent Thevenaz). Odbyła kursy mistrzowskie u wybitnych klawesynistów i organistów, takich jak: Władysław Kłosiewicz (Polska), Ketil Haugsand (Norwegia, Portugalia), Pierre Hantaï (Francja), George Kiss (Szwajcaria, Włochy), Luca Skandali (Włochy), Liuwe Tamminga (Włochy), Ton Koopman (Holandia).

Koncertuje solowo jako klawesynistka i organistka. Współpracowała m.in. z zespołem Atelier Baroque de l’Orchestre de la Suisse Romande (Szwajcaria),  Teatrem Wielkim w Łodzi, jest członkiem grupy Kapela Polonica, duetu Musica Graziosa (wraz z klawesynistką Pauliną Tkaczyk) czy Duo E&E (z Eweliną Zawiślak)wykonując muzykę współczesną na flet i klawesyn. Muzyka współczesna stała się również inspiracją do stworzenia wraz z dr Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej Klawesyn bez granic regularnie prowadzonego od 2018 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi, które oprócz wykładów proponuje  koncerty i premiery muzyczne.

Regularnie od 2010 bierze udział jako pedagog i akompaniator (klawesyn, organy) w międzynarodowym Forum for Flute and Piano w Luksemburgu.

Ma na swoim koncie różne nagrania fonograficzne. Do najważniejszych należą Suity Klawesynowe H. Purcella, które ukazały się nakładem firmy DUX (1437) i są pierwszą płytą z suitami tego kompozytora w Polsce czy solowa płyta organowa poświęcona Bachowi i jego synom – Organy Joachima Wagnera w Siedlcach  4 (DUX 1608).

W 2009 roku nagrała płytę Barok w Europie wraz z flecistką Joanną Woszczyk- Garbacz, natomiast w 2011 roku – francuskie i angielskie miniatury do sonetów Andrzeja Żarneckiego. W roku 2018 z zespołem Kapela Polonica dokonała nagrania kantat sakralnych Telemanna dla firmy Ars Sonora, zaś nagranie muzyki organowej do audiobooka Filary ziemi doczekało się również audiobooka z muzyką tejże produkcji.

Ostatnia płyta klawesynowa Ah vous dirai-je, Maman (Ars Sonora), dedykowana dzieciom, jest również odzwierciedlaniem zainteresowań pedagogicznych i metodycznych klawesynistki. W 2021 roku dr hab. Ewa Rzetecka zapoczątkowała seminarium o tytule O nauczaniu w XXI wieku, które oprócz zwrócenia uwagi na role klawesynu w środowisku muzycznym, skupia się na temacie  znaczenia muzyki w życiu człowieka, metod nauczania we współczesnym świecie, wpływu muzyki na rozwój mózgu i inteligencji czy korelacji z innymi dziedzinami.

Po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego pracuje jako adiunkt w łódzkiej Akademii Muzycznej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.